zondag 4 november 2007

Brief van Nietzsche aan Malwida van Meysenbug in Rome

Referentie:

Nietzsche, Friedrich, Brief aan Malwida von Meysenburg, 2.1.1875, in: Nietzsche, Friedrich - von Meysenbug, Malwida, U hebt nooit en woord van mij begrepen. Briefwisseling onder redactie van max Noordhoek en Paul van Tongeren, Kampen -Kapellen: Klement - Pelkmans. 2004, p. 70-72.

Informatief extract:

"Beste, zeer geachte vriendin, dat ik zo laat antwoord op een zo voortreffelijke brief die veel dank verdient, komt door de vreemde misère die mijn beroep in Bazel nu voor mij geworden is. Ik heb op het ogenblik en nog een paar semesters zoveel te doen, dat ik gewoonweg als verdoofd van de ene dag in de andere beland; dat vereist de "plicht" en desondanks is het mij daarbij vaak te moede alsof ik met deze "plicht" aan mijn eigenlijke plicht verzaak; en met die laatste hangt zeer zeker samen de omgang met de weinige mensen die - zoals u - in alles wat zij doen en in hun leven mij herinneren aan wat noodzakelijk is." (p.70)

...

"Ik keek gisteren, op de eerste dag van het jaar, werkelijk met huiver de toekomst in. Het is verschrikkelijk en gevaarlijk om te leven - ik benijd iedereen, die op een rechtschapen wijze sterft." (p.72)

Creatieve commentaar:

Dit is slechts één fragmentje uit een uitgebreide briefwisseling die jarenlang doorging. Zowel persoonlijke items als filosofische gedachten worden besproken. Nietzsche vertelt over 'een hymne op de vriendschap' die hij schreef. Er wordt verwezen naar Schopenhauer en Wagner, gereflecteerd over het leven, het lijden, de uitdrukking van de wil. Het lezen van deze brieven kan een andere invalshoek bieden op de evolutie van Nietzsche's denken doorheen de jaren..

Geen opmerkingen: